Wtorek, 11 Grudnia 2018r
 
pl   en
Chiptuning

CHIPTUNING - zaawansowane metody optymalizacji fabrycznego oprogramowania

    Chiptuning  jest modyfikacją oprogramowania, odpowiadającego za sterowanie jednostką napędową. Program taki znajduje się w sterowniku silnika.
Ogólnie przyjęta nazwa „chip” od dawna związana była z zabiegiem wymiany nośnika danych na inny zaprogramowany poprawioną zawartością oryginału.
I taka sytuacja miała miejsce, w sterownikach „zeszłego tysiąclecia”. Program przechowywany był w pamięciach , których kasowanie przeprowadzać można jedynie promieniami UVC.
Nowsze sterowniki dane odpowiedzialne za pracę silnika oraz jego parametry, zapisane mają w nośnikach typu FLASH, pozwalających na ich wielokrotne programowanie. Często za pomocą komunikacji diagnostycznej.
    W najnowszych typach sterowników, np. edc17CP44 firmy Bosch, dane do modyfikacji znajdują się w pamięci wewnętrznej mikrokontrolera. W tym akurat przykładzie producenta Infineon.
Poprzez coraz to nowsze rozwiązania, producenci sterowników podnoszą sukcesywnie poprzeczkę w zakresie choćby samego odczytu i zapisu danych sterownika. Obecnie dostępne urządzenia pozwalają w znaczącej większości na odczyt i programowanie programu do modyfikacji za pomocą złącza diagnostycznego samochodu.
    Od około roku, systemy wyposażone w układ wtryskowy Bosch zostały wyposażone w tzw. „zabezpieczenie antytuningowe”. Uniemożliwia ono poprawny zapis modyfikacji przez złącze diagnostyczne. Aby wykonać taką czynność należy sterownik wprowadzić w tzw. BOOT MODE”.
    Chiptuning jest zmianą tablic danych pomiarowych służących do odczytu i kontroli parametrów, a także zarządzania elementami wykonawczymi.
    Z założenia parametry, na których bazuje sterownik są tak skonfigurowane, aby silnik był w stanie znieść określony czas eksploatacji  niezgodnie z warunkami gwarancji. Co znaczy że są tak dobrane, by krótkotrwałe niesprawności oraz trudne warunki eksploatacyjne nie miały bezpośredniego wpływu na jego kondycję.
Margines bezpieczeństwa, o którym mowa zwykle wynosi zależnie od sposobu zasilania powietrzem między  15% do nawet 40%.
    Narzucone progi fiskalne w zachodniej Europie w zależności od mocy pojazdu, wymuszają na producentach poszerzenie palety dostępnych silników, o takie, za które opłaty będą najniższe.
Rygorystyczne normy spalin, które dyktują tempo i kierunek rozwoju nowoczesnych silników, wybiegają znacznie w przyszłość, narzucając dieslom dostosowanie się do tych, które będą panować dopiero za kilka lat.
    Te wszystkie ograniczenia zwykle stanowią furtkę do wykrzesania z silnika tego, czego nie chciała lub nie mogła fabryka.
   Sama istota chiptuningu diesla się nie zmieniła, odkąd za jego sterowanie odpowiada jednostka centralna, zwana ECU.
Jednak sposób w jaki się osiąga zamierzony efekt, różnią się nie w formie, a treści dokonywanych modyfikacji.
    Szybkość pracy procesorów stosowanych w sterownikach, narzuca sukcesywnie zwiększanie długości słów kluczowych, z 8 na 16, a obecnie już 32 bity.
Wraz z prędkością, diametralnie zmienia się zapis programu, dodawane są nowe funkcje sterownika, które procesor jest przy większej prędkości w jednostce czasu ogarnąć. Wraz z rozrostem funkcji zmienia się liczba i sposób zapisu map służących do poboru wartości odniesienia dla trybu pracy.
Ponadto większość producentów już w programie zawiera szereg map w odniesieniu do kodowania, zależnie od stosowanych podzespołów, przeniesienia napędu, rodzaju napędu itp. Powoduje to większą uniwersalność sterownika, a co za tym idzie obniżenie kosztów produkcji.
    Wszystkie te innowacje stawiają coraz większe wymagania oraz nakład pracy od osoby trudniącej się korekcją map stałych modyfikowanego sterownika.
    Wyliczana dawka paliwa, z prostej funkcji kalkulowanej w stosunku do przepływu powietrza, w tej chwili, odnoszona jest do kilkunastu zmiennych pobieranych na zasadzie pomiaru przez sterownik z wszelkich czujników stanowiących osprzęt silnika. Dane wynikowe są ze sobą zestawiane, a najniższe wyliczone wskazanie jest pobierane do wyliczenia funkcji sterowania elementem wykonawczym w postaci wtryskiwacza, zaworu wysokiego ciśnienia, nastawnika dawki etc.
    Pominięcie modyfikacji map którejkolwiek z funkcji wynikowych może przyczynić się do porażki w postaci nie osiągnięcia zamierzonego efektu.
Dlatego teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, w chiptuningu liczy się doświadczenie.
Praktyka, samozaparcie, zdolność logicznego myślenia i kojarzenia, w epoce corocznych nowości liczą się najbardziej.
   Obecna technika nie wybacza błędów. Stosowana niegdyś przez wielu metoda chybił trafił, „wszystko w górę o 10%” może nieść za sobą tragiczne w skutkach efekty.
    Zanim zdecydujecie się powierzyć swoje auto, pierwszej lepszej-tańszej w usługach osobie, dowiedzcie się czy ma ona pojęcie o tym co robi, czy bierze odpowiedzialność za efekty swojej pracy.
Plaga amatorów szybkiego pieniądza, preferująca działanie p.t. „pakuję wsad, może będzie pasował” niesie za sobą smutne żniwo unieruchomionych samochodów, jak i uszkodzonych sterowników.
    Chiptuning nie musi być złem, jeśli zostanie wykonany rzetelnie, rękoma osoby o odpowiednim doświadczeniu w zawodzie.